В 1887 році на перехресті між натуралізмом і
сюрреалізмом Жоріс-Карл Гюїсманс зупинився, щоб ще раз задумливо погладити свої
вуса і бороду. Він досі не вирішив, яку дорогу вказує йому новий роман. Чи це
буде прогулянка із чітко окресленою метою, яку він сприйматиме з почуттям
відстороненості? Чи його очікує мрійна подорож, незвичайно подібна до
справжньої? Автор підкинув у невизначеності рукопис і аркуші розлетілися на всі
боки.
Саме такі враження від книги. Гюїсманс вже
привчив мене, що на роман з повноцінним сюжетом у його виконанні можна не
розраховувати, тож і тут вийшло все достатньо просто. Жак Мерль і його дружина
Луїза їдуть з Парижа, де кредитори кидаються на них, наче грифи на стерво,
після проведення невдалих фінансових операцій. Подружжя приїжджає у село Лур до
родичів Луїзи – дядька Антуана і тітки Норіни, і селиться у занедбаному замку.
Та стерпіти їм вдається лише одне літо. Життя у селі стає для містян дедалі
нестерпнішим, тому вони їдуть владнувати свої справи в столиці, щойно їм
вдається знайти зайву копійчину.
«В общем, немощи ужасной старости,
катаральное истечение вод, экзема штукатурки, трахома окон, фистулы камня,
проказа кирпичей – целый геморрой мерзостей ринулся на этот чердак, издыхавший
в одинокой заброшенности, в скрытом уединении леса»
(Я цей почерк впізнаю з тисячі. Гюїсманс -
неповторний.)
(Так, французької я не знаю, тому цитати взяв
з книги Гюисманс Ж. К. Собрание сочинений: В 3 т. Т. 2: У пристани: Роман /
Пер. с фр. В. Азова под ред. Н. Кулыгиной. – М. : Книжный Клуб Книговек, 2010.
– С. 5-150. – ISBN 978-5-4224-0130-7.)
Отже, що ж призвело до втечі Жака і Луїзи із
Лура? Гюїсманс тверезими очима Жака зруйнував всі романтичні стереотипи щодо
краси села і природи. В старому шато для нього вогко і холодно, там живуть
кажани. В лісі – темно і моторошно, вночі там вештаються браконьєри. Селяни –
недоброзичливі і жадібні, наживаються на «недолугих» парижанах, як можуть.
Життя в селі – вимогливе і некомфортне, краще перебиватися в Парижі. Навіть те,
що могло хоч якось змінити думку Жака і Луїзи, тільки підкреслило гіркоту їх
перебування у Лурі. Згадати хоча б дядька і тітку, які обманули родичів, а
усвідомивши, що обман не залишився непоміченим, обрали тактику агресивного
захисту і тільки підтвердили цим свою «дику» натуру. І кожна дрібниця, до речі,
поглиблювала прірву між Жаком і Луїзою, яка існувала завжди, але вони не
звертали на неї уваги. Гюїсманс не залишив у селі нічого романтичного.
«Он находил в Луизе наследственную грубость
крестьянки, оставленную в Париже и вернувшуюся в угрожающих формах дома, в
привычной среде, да еще в ситуации подступающей нищеты. Она обнаружила у своего
мужа слабость нервов, характерную для утонченных душ, смятенный механизм
которых ненавистен женщинам»
В той же час Гюїсманс додав до цієї картини
три сюрреалістичні сни, насичені декадентським настроєм. Жак мріє про дивні
речі, про дивні події, його фантазії переступають за межі, визначені обраним
жанром, і це мені подобається. Врешті-решт здалося, що він занадто загравав з
цими мріями і зайва тонна букв тільки перевантажує текст, але свого ефекту він
досяг – нездорові мрії Жака на додачу до псевдооздоровлюючої сільської
атмосфери. Оскільки, на жаль, Жаку теж не хочеться співчувати. Опинившись у
селі, він не зробив абсолютно нічого, щоб виправити своє становище; він тільки
покладався на своїх друзів у вирішенні фінансових питань і на родичів – у
вирішенні побутових. Сам він зазвичай тільки відлежував боки, спостерігаючи, як
життя йде шкереберть, і сподіваючись, що все владнається само собою. Що ж, вся Франція
перебувала під впливом декадансу, і не треба розчаровуватись в романі, якщо сам
роман – про розчарування.
10 уявний ідеал
9 найкраща книга в моєму житті?
8 почесне місце на полиці
7 обов’язково до прочитання
6 краще за середнє
5 прийнятне чтиво
4 гірше за середнє
3 щось тут не склалося
2 неможливо читати
1 найгірша книга у світі
0 складно назвати це книгою
Схожі дописи:
→ Жоріс-Карл Гюїсманс. На шляху: Сенс всього
роману – знайти себе, пізнати себе як зсередини, так і зовні. Коли Дюрталь
повертає вбік, Гюїсманс неодмінно направляє його у вірне русло необхідними
рядками з житія святих, мучеників чи блаженних.
→ Жоріс-Карл Гюїсманс. Собор: Продовження
попередньої книги. Дюрталь прагне зближення з Богородицею, якій присвячений
Шартрський собор, але досі пручається, коли доводиться робити вибір на користь
життя в духовній гармонії.
→ Кнут Гамсун. Голод: Нариси з життя
неназваного молодого чоловіка, який у злиднях поневіряється Христіанією. Своїм письменницьким
талантом – якщо він у нього є чи взагалі був – він намагається забезпечити собі
життя, проте падає дедалі нижче.
Немає коментарів:
Дописати коментар