Клайв Льюїс був не тільки автором циклу
дитячих алегоричних романів «Хроніки Нарнії», а й визначним науковцем. Він працював
у Оксфорді та Кембриджі, де сферою його діяльності була література Середньовіччя
і Відродження. Перлиною його наукової творчості є книга «Відкинутий образ:
Вступ до літератури Середньовіччя і Відродження», яка була видана вже після
його смерті.
Серед книг, які я прочитав, слідом за
художньою літературою найчастіше зустрічається нон-фікшн про Середні віки.
Звичайно ж, ці книги часто ґрунтуються на літературних джерелах того ж періоду.
І в той час як уривки з цих джерел пояснюють думку авторів, які їх наводять,
але ті ж автори ніколи не пояснюють сам зміст обраних уривків. А як мене
переконав Льюїс, пояснювати їх необхідно.
Образ мислення людей через кілька століть змінився,
подекуди – кардинально. Модель світу, якою послуговувалися середньовічні люди,
засновувалася на книгах попередніх етапів історії – це було мереживо зі знань,
які передавалися з періоду античності, і переконань ранньохристиянських
теологів. Льюїс розказує про потрійну душу людини, про планети, які є водночас
богами, про те, як письменники переписували чужі твори, але поняття плагіату не
існувало. Він подає загальні відомості про літературу і світогляд тих часів,
потім заглиблюється у роботи, які заклали фундамент цього світогляду і
сформували тогочасну модель світу. Також він розглядає структуру світу, земних
і небесних мешканців, уявлення про історію, географію, зоологію, астрономію і
освіту.
Ця книга наводить на думку, що цитати, зміст
яких нам, здавалося б, цілком зрозумілий, майже безперечно потребують
тлумачення з огляду на відмінний від нашого світогляд людей Середньовіччя. Слід
бути обережним, сприймаючи їх так, наче це думки і слова наших сучасників.
«У первісному суспільстві культура вбирається
частково несвідомо під час участі у споконвічних моделях поведінки і частково з
розмов, від старійшин племені. В нашому ж суспільстві більша частина знань
залежить, в крайньому разі, від спостереження. Але Середні віки покладалися
передусім на книжки»
«Справжня причина, чому Коперник не наробив
шуму, а Галілей здійняв бурю, цілком може полягати в тому, що перший висунув
нову гіпотезу про рух небесних тіл, в той час як другий наполягав на ставленні
до цієї гіпотези, як до істини. Якщо це так, то справжня революція полягала не
у новій теорії, а у "новій теорії природи запропонованої теорії"»
«Нарешті, має бути дещо, що, саме по собі
нерухоме, приводить у рух все інше. Це Джерело рушійної сили він [Арістотель] знаходить
у повністю трансцендентальному і нематеріальному Богові, який "існує поза
простором, і час не має на нього впливу"»
«Може скластися враження, наче середньовічні
люди, на зразок гобітів професора Толкіна, полюбляли книги, які розповідали їм
тільки те, що їм вже відомо»
Немає коментарів:
Дописати коментар