Справжній Ріплі знову в дії. Після того як
Том Ріплі був сам на себе не схожий у попередній книзі, тепер, у п’ятій,
завершальній книзі Ріпліади, він перетворюється на старого себе. Напруження,
роздуми, продумування ходів, ментальні ігри з жертвою – класичний персонаж Патриції Гайсміт.
«Ріплі під водою» знайомить з двома новими
персонажами – це Девід Прітчард і його дружина Джаніс. Обидва трохи схиблені:
Девід одержимий нав’язливим бажанням когось дратувати (у цьому випадку він
націлений на Тома Ріплі). Джаніс – невиправна мазохістка, ладна жити разом з
чоловіком-тираном і терпіти те, як він надокучає іншим.
Подружжя Прітчардів селиться недалеко від маєтку
Ріплі і одразу ж починає турбувати Тома – без дозволу фотографують його дім;
дзвонять йому, вдаючи із себе Дікі Ґрінліфа, якого Том вбив багато років тому,
але про що ніхто не знає, хоч дехто і здогадується; обіцяють, що він за все
заплатить. Прітчарди доклали чимало зусиль, щоб зібрати поодинокі факти, і Том
починає побоюватись, що, окрім здогадок, у них скоро з’являться справжні докази
його вбивств.
Знахідки Прітчардів доказують, наскільки
хитким є становище Тома Ріплі. Якщо звичайне подружжя (не професіонали) змогло
за стислий період накопати на нього компромат, то чим займалася поліція кількох
країн і приватні детективи? Ріплі завжди вдавалося вийти сухим з води тільки за
рахунок майстерності переконання. Інколи – вдачі. А Прітчардам не вдалося
(спойлер).
Підіб’ю підсумки Ріпліади з моєї точки зору.
Перша книга («Талановитий містер Ріплі») – незвичний протагоніст (антагоніст? хай
би й так) і незвичний розвиток подій. Друга книга («Ріплі під землею») – тінь першої,
проте змінює вектор і вводить визначальних персонажів серії. Третя книга («Гра
Ріплі») – геній Тома Ріплі у всій своїй красі. Четверта книга («Юнак, який
рушив за Ріплі») – найгірша, Ріплі сам на себе не схожий, сюжет дурнуватий. П’ята
книга – Ріплі зустрів, здавалося б, гідного суперника, хай вагові категорії
різні, але Том знову нагадав себе змолоду. І хотілося б позбутися двух книг, а залишити три, однак, на жаль, і в них відбулися події, які стали наріжними каменями для подальшого сюжету.
«Ніколи не бий лежачого, подумав Том, і
вдарив Прітчарда ще раз, сильно, в живіт»
«Між фактом і пам’яттю дійсно існував захисний
екран, дійшов висновку Том, проте він не міг підібрати йому назву. Звичайно ж
міг, він подумав трохи згодом: це було самозбереження»
Немає коментарів:
Дописати коментар