Dropdown Menu

неділя, 15 жовтня 2017 р.

Нік Каттер. Глибина. Рецензія

«Глибина» – книга у жанрі жахів авторства Ніка Каттера (псевдонім канадця Крейга Девідсона). Книга зовсім нова, тому моє щире «дякую» видавцям, які, як я зрозумів, з власної ініціативи створили і розповсюджують електронну версію. Хочу сказати, що тепер паперовий варіант обов’язковий до придбання – у випадку, якщо взагалі дійдедеться до придбання книг із подібного списку. Потрібен час і гроші. Час, гроші і багато полиць.
Згідно із сюжетом книги, дія якої відбувається десь у наш час, на Землі поширюється хвороба забудьків – так її називають, бо вона ще навіть не встигла отримати офіційну назву. Вражені нею спочатку забувають елементарні речі (пароль на комп’ютері), потім базові (що таке солоне і солодке) і нарешті їхній організм забуває, як функціонувати – вони помирають. Згодом біля Маріанського жолобу виловлюють рибину віком у сотні років. Коли вона помирає, а стається це несподівано і блискавично, з неї виділяється невідома науці субстанція, яку називають амброзією, вирішивши, що вона була причиною довголіття риби. Вчені очікують, що амброзія здатна продовжувати життя і таким чином вилікувати забудьків.
З метою дослідження амброзії у найглибшій точці жолоба будують дослідну станцію, де три науковці – геніальний Клейтон Нельсон і його колеги професори Той та Вестлейк – намагаються розгадати таємницю чудодійної речовини, однак зв’язок з ними переривається. Люк Нельсон, брат Клейтона, прибуває до Гуама за дорученням американського уряду як єдиний, хто здатен налагодити зв’язок з братом. Разом з капітан-лейтенантом ВМС США Еліс Сайкс він заглиблюється у западину до станції, де їх очікують невимовні жахіття.
Передусім це страхи, які залишаються з нами з дитинства. Саме на них концентрується автор. Всі персонажі, які опинилися на підводній станції, поступово і безповоротно божеволіють. І, що найважливіше, спасіння серед реальності немає. Залишається лише порівняне спасіння у самому божевіллі. Детальність, якою Каттер (Девідсон) насичує твір, не є зайвою і є переконливою. В кожну репліку, думку і емоцію я вірю. Коли в голові Люка промайнуло просте, але панічне, «БожеБожеБожеБоже» у відповідь на чергову страхітливу сцену, це не виглядало награним, як надумані або банальні вигуки з американських фільмів жахів.
Єдине запитання – чи потрібна була спроба пояснити побачене якимось логічним – хай фантастичним – шляхом? Обране пояснення мене дещо засмутило. Щось подібне я відчув до розв’язки роману «Воно» Стівена Кінга. Я вважаю, що дитячих страхів і фантазії було б достатньо. Чи ні. Це завжди складне питання. Проте мені здається, завжди краще недомовленість Лавкрафта або ж Каттер повинен був залишити свій варіант, але зпропонувати глибші мотиви і натякнути на загальну безвихідь людства. Хоча не факт, що й це не здалося б шаблонним.
«Жоден із селян не виглядав стурбованим. Жоден із магазинів не був розграбованим. Подібне траплялося в інших місцях, але загалом людство просто продовжувало жити. Якщо кінець світу й насувався, то йому судилося робити це планомірно і без поспіху»
«Втім, свідомість не могла стримати спогади. З часом ці спогади перетворилися на сни наяву. Дійшло до того, що він уже бачив сни з відкритими очима»
«Уява Люка малювала групу дітей-коротунів, які бігають під водою за межами станції. Їхні тіла були білими, як парафін, їхня плоть, спрагла до сонця, відшаровувалася від скелетів. Своїми пласкими головами, які виступали з комірців сорочок, вони нагадували камбалу. Їхні роти були величезними і були всіяні тими ж голкоподібними зубами, які він помітив у хауліодів – риб-гадюк»
«Здавалося, тунель здіймався, неначе велетенські легені, його стіни стискалися, а потім знову розширялися… це була лише гра світла»
«На одинадцять кілометрів вище люди скрізь забували своє минуле. Застрягши тут у непривабливій темряві, Люк не міг втекти від свого»
«У цьому сні я дорослий і на мені нічого… крім підгузків, таких, які колись носила Ганна. Це мало б виглядати смішно, але у нічному жахітті це тільки примножує страх: кожна тривіальна деталь з точністю вивірена для щонайбільшого жаху»
«Страшні сни мені тепер ні до чого. Вони ввірвалися в реальний світ»

Немає коментарів:

Дописати коментар