Dropdown Menu

неділя, 1 вересня 2019 р.

Емма Доног’ю. Кімната. Відгук

Емма Доног’ю. Кімната. Відгук

Це книга, в якій роз’яснювальна і попереджувальна складові потужніші, ніж художня. «Кімната» не розрахована на те, щоби припасти вам до душі або розповісти про захопливі пригоді, ні, тут на передній план виходить застереження про викрадення і складнощі реабілітації.

«Коли мені було чотири, я думав, що все в ТБ – це просто ТБ, потім мені стало п’ять, і Ма переобманула мене, що багато з цього – це картинки реального, а Назовні – абсолютно реальне. Тепер я в Назовні, але виявляється, що багато з цього зовсім не реальне»

Спершу здається, ніби Ма і Джек насолоджуються ідеальними стосунками. Матері рідко здатні приділяти стільки уваги своїм дітям, а у дітей рідко буває стільки різноманітних розваг. Однак поступово маленькі деталі звертають увагу на те, в якому химерному царстві кривих дзеркал живуть ці двоє. Вони туляться в маленькій кімнатці, єдине вікно – на стелі, а на дверях встановлений кодовий замок.

«Кімнати немає на жодній мапі»

Під час читання у мене щось свербіло там, де мозок виділив місце під логіку. Навіть якщо вибачити авторку за всі суперечливі моменти, пов’язані з тим, що історію оповідає п’ятирічна дитина, це не вгамовує мою збентеженість. Книга розрубана надвоє. Я розумію, що Емма Доног’ю не хотіла зациклюватися на трагічному житті бранців, а бажала показати ще й важливість повернення до звичайного життя, але перша частина – одноманітна, друга – теж, тільки чимдалі сильнішає відчуття, що слід вже закінчити книгу, все одно всі ці відомості не додають нічого нового. Прикро, але встановити емоційний зв’язок з героями вдається тільки під час адреналінового сплеску від втечі, який завершується певним антиклімаксом, коли до кінця розділу ще п’ятнадцять сторінок, а на сцену повертається статичність.

«Я не в Кімнаті. Чи я – досі я?»

Часто рятують кумедні міркування Джека (якими авторка зловживає) і його милі репліки до матері (яких, ніби, в міру).

«– Так, але я думав, що він і нас покарає, – я намагаюся собі уявити. – Як якби Кімнат було дві, якби він посадив мене в одну, а тебе – в іншу»

Зрештою, тут також була несмілива спроба висловити думку, що, незважаючи на свою долю, Ма і Джек – не єдині, хто щоденно потерпає від байдужого чи злочинного ставлення до себе. Мільйони інших людей живуть у клітках різного штибу, навіть якщо навколо немає ґрат і парканів. Мабуть, ця книжка виконує у світі ту ж роль, що і Ма – в самій книжці: це передусім промінь надії для сучасних рабів, попри всі наявні недоліки.
Є ще декілька речей, які можна було б написати стосовно героїв – спотворений світогляд Старого Ніка, обмежені варіанти для Ма, обмеження і спотворення світогляду Джека (що наштовхує на питання: може, у Старого Ніка були дитячі травми?; але хто має платити за його злі вчинки?), неготовність світу (навіть рідних) приймати інакшість. З книги багато можна зачерпнути, але не відчувається, щоб хоч на чомусь був поставлений наголос. Тому нехай краще висновком буде попередній абзац.

10 найкраща книга в моєму житті?
9 почесне місце на полиці
8 обов’язково до прочитання
7 варте уваги
6 краще за середнє
5 прийнятне чтиво
4 гірше за середнє
3 щось тут не склалося
2 неможливо читати
1 найгірша книга у світі
0 складно назвати це книгою

Читайте також:
Арундаті Рой. Бог Дрібниць: Старші члени родини, життя яких не можна назвати цілковито успішним, занапащають життя молодшим. Неможливо з певністю сказати, чи вони винні, чи традиції суспільства, в якому вони живуть.
Деніел Кіз. Множинна особистість Біллі Мілліґана: 26-річного Біллі Мілліґана підозрюють у серії викрадень, пограбувань і зґвалтувань, але під час затримання він поводиться, наче зляканий хлопчик, який не розуміє, що відбувається.
Нік Каттер. Глибина: Люк Нельсон заглиблюється у Маріанську западину до станції, де його очікують страхи, які залишилися з дитинства. Спасіння серед реальності немає. Залишається лише порівняне спасіння у самому божевіллі.

Немає коментарів:

Дописати коментар