Dropdown Menu

субота, 27 липня 2019 р.

Марсель Пруст. Ґермантська сторона. Відгук

Марсель Пруст. Ґермантська сторона. Відгук

Марсель дорослішає. На певний час його захоплення жінками переривається захопленням вищим світом. Це така потрібна передишка в надміру розтягнутому оповіданні.

«Я був лише знаряддям навичок байдикувати, лягати пізно, не спати вночі, які мусили діяти хай би там що; якщо я їм не опирався, якщо я вдовольнився приводом, підсунутим першого-ліпшого того дня приводом, щоб можна було сваволити, то я ще легко відбувався, я все-таки на кілька годин засинав удосвіта, почитував, не перевтомлювався, але якщо я кидав їм виклик, якщо силкувався лягати рано, пити тільки воду, працювати, то вони обурювалися, вдавалися до сильних засобів, я почував себе злецько, подвоював дозу трунку, не лягав до ліжка по два дні, не міг навіть читати і потім давав собі слово бути другого разу мудрішим, тобто не таким розсудливим, як жертва, яка дає себе пограбувати з обави, що в разі опору її просто замордують»

(Тут і далі цитати з книги М. Пруст. Ґермантська сторона / Пер. з фр. А. Перепаді. – Х. : Фоліо, 2011. – 475 с. – ISBN 978-966-03-5593-4.)
Оскільки Марсель виріс у заможній родині, досягши дорослого віку, він не поспішає шукати своє місце у житті (я вже не кажу про те, щоб зайнятися конкретною справою). Він нехтує батьковим бажанням зайнятися дипломатією на користь письменництва. Та й з ним він не поспішає – мовляв, сьогодні йому просто бракує натхнення. А наступного дня він знаходить іншу причину. Його все вдовольняє, він просто віддається течії, яка несе його в ресторани і світські салони. Перші кількасот сторінок він кохає дукиню Ґермантську, будь що намагається потрапити до неї на прийом, а потрапивши, заспокоюється і його кохання згасає. Завершальні кількасот сторінок він проводить в товаристві вищого світу, яке так само, як і він, марнує час.

«Опинившись удома сам і згадавши, що я катався з Альбертиною, що по-завтрьому я обідаю в дукині Ґермантської, що мені треба відповісти на Жільбертиного листа і що всіх цих трьох жінок я кохав, я порівняв наше життя серед людей з робітнею маляра, адже воно, наше життя, повне шкіців, у яких ми колись намагалися показати свою потребу в великому коханні, але я не подумав про те, що іноді, як шкіц не дуже старий, ми беремося за нього заново і створюємо зовсім інший твір, може, навіть важливіший, ніж задуманий спочатку»

Чудові метаморфози трапилися з оповідачем, як на мене. Ні, він не став кращою людиною, ці зміни радше приємні для охочих слідкувати за психологією персонажів. Третя книга підкреслює думку марності будь-якою діяльності – частіше вдаваної – Марселя. Тут не просто прямо показується безглуздя щоденних вечірок, які мали б відігравати значну, хоч і підпільну, роль в політиці. Тут ще й опосередковано показана даремність юнацьких захоплень оповідача: кожне його кохання кануло в забуття і їм на зміну прийшли інші почуття. Ну, і наскрізною ниткою в усіх трьох книгах є відсутність відчутного творчого пориву. Цікаво, про що найбільше шкодуватиме Марсель в сьомій книзі?

10 найкраща книга в моєму житті?
9 почесне місце на полиці
8 обов’язково до прочитання
7 варте уваги
6 краще за середнє
5 прийнятне чтиво
4 гірше за середнє
3 щось тут не склалося
2 неможливо читати
1 найгірша книга у світі
0 складно назвати це книгою

Читайте також:
Марсель Пруст. У затінку дівчат-квіток: Призабувши свої побивання за Жільбертою, Марсель їде в курортне містечко Бальбек, де знайомиться з ватагою дівчат, до яких одразу відчуває сильну симпатію. В одну з них – Альбертину – він закохується.
Марсель Пруст. На Сваннову сторону: Спогади Марселя, як і будь-яка абстрактна річ, позбавлені завершеної форми: йому спадає дитинство, проведене в Комбре і Парижі, та історія кохання Сванна, доброго знайомого родини.
Жоріс-Карл Гюїсманс. На причалі: Жак Мерль і його дружина Луїза їдуть з Парижа. Гюїсманс тверезими очима Жака зруйнував всі романтичні стереотипи щодо краси села і природи. Але не треба розчаровуватись в романі, якщо сам роман – про розчарування.

Немає коментарів:

Дописати коментар