Місце
проведення:
https://www.futurelearn.com/courses/working-with-translation
Дата: 14 січня – 10 лютого 2019
Організатор: Кардіффський університет
Лектори: Лоредана Полецці, Крістіна Марінетті, Дорота
Ґолух, Нельсон Мламбо, Орелі Заньє-Вагенґо
Формат: розділ онлайн-курсу «Працюючи з перекладом:
Теорія і практика»
Конспект:
Замість того, щоб розглядати переклад як
просту копію оригіналу, на нього можна дивитися як на один текст серед багатьох
текстів, жоден з яких не є цілком незалежним, але в той чи інший спосіб надихає
інші. Сучасні видавці переважно вважають, що вдало перекладена книга читається
природно, а її мова плине легко, іноді аж створюючи ілюзію, ніби перекладена книга
– це і є оригінал.
Якщо ж мова літературного твору не є прозорим
резервуаром для значення, а натомість привертає до себе увагу, тоді як
перекладати такі твори? Дехто намагається передати особистий стиль автора, але
багато перекладачів і видавців воліють не дуже експериментувати.
Дуже часто перевагу надають гладенькому,
зрозумілому перекладу художніх текстів, але такий підхід в жодному разі не
одностайний. Лунають заклики і до створення літературних перекладів, які вигинають
мову перекладу у всі боки, звучать по-іноземному і справді читаються як
переклади.
Французький науковець і перекладач Антуан
Берман вважав, що найкращою літературою є складна, непокірна і громіздка. Проте
перекладачів тягне створювати зрозуміліші і чистіші тексти, через що твори
біднішають і втрачають свою іноземність. Якщо текст є складним, неоднозначним і
потребує глибшого розгляду, можливо, він запрошує нас перепочити і знайти нову
точку зору або витлумачити текст по-своєму.
Згідно з Берманом, складність книги треба
відтворювати в перекладі, навіть якщо в результаті він стає ще незвичнішим, ніж
оригінал, через занадто буквальний або експериментальний переклад. Наприклад,
слід відтворювати довгі речення, навіть якщо в мові перекладу зазвичай
користуються короткими.
Американський перекладач Лоуренс Венуті
вважає, що переклад повинен демонструвати лінгвістичну і культурну іноземність,
тим самим знайомлячи читачів з іншими культурами. Він сподівається, що таке очуження
зробить перекладачів більш видимими і врешті-решт підніме їхній статус.
Однак критики цього методу зазначають, що
тексти, які звучать дивно, можуть здатися елітарними або ученими і відвернути
багатьох читачів, і політично прогресивний переклад не пов’язаний з жодним
конкретним підходом, а залежить від контексту. І взагалі, якщо культура перекладу
має негативні стереотипи щодо культури оригіналу, то «очужений» переклад
посилить стереотипи дивності, примітивності тощо.
Питання про те, як культура оригіналу і автор
представлені в перекладі також цікавить літературознавицю Ґаятрі Співак. На її
думку, перекладач повинен читати автора уважно і вдумливо, а потім передати
нюанси стилю і світогляду.
Немає коментарів:
Дописати коментар