Dropdown Menu

субота, 12 серпня 2017 р.

Йохан Хейзінга. Осінь середньовіччя. Рецензія

«Осінь середньовіччя» нідерландського автора Йохана Хейзінги довелося читати у російському перекладі Дмитра Володимировича Сильвестрова (втім, в електронній книзі ім’я перекладача не зазначено). Нідерландської мови не знаю і перекладати з перекладу не бачу сенсу, тому наведені в кінці уривки залишив також російською мовою.
У підзаголовку книги зазначено, що це – дослідження форм побуту і форм мислення в XIV і XV століттях у Франції і Нідерландах. Простіше – яким бачили світ тогочасні люди. Ми більш-менш здатні сприйняти культуру іншої країни, віддаленої від нас просторово. Так само ми можемо зрозуміти світогляд попереднього покоління. Значно складніше уявити, яким був світ для людей, віддалених від нас у часі на декілька віків. Головним чином Хейзінга опирається на дані про життя у Бургундському герцогстві, до якого крім власне Бургундії, належали землі на території сучасних Франції, Бельгії, Нідерландів і Німеччини, тобто тодішніх Французького королівства і Священної Римської імперії. До того ж, герцогство певний час було союзником Англії у боротьбі за французьку корону. Хоча б подібне заплутане для звичайної людини нашого часу геополітичне становище підтверджує, що у середньовіччі погляди на будь-який аспект життя були іншими. Війна, релігія, кохання, побут – все було відмінним. Опинитися у той час для нас було б тим самим, що й опинитися на іншій планеті.
Рекомендую завзятим поціновувачам історії. Не рекомендую широкому загалу. Книга могла бути вдвічі коротшою, якби автор залишив у ній численні уривки з історичних джерел, але прибрав ще численніші просторі абзаци, де конкретики обмаль. Однак, книга дійсно допомагає зрозуміти, чим жили ті люди. І мені пощастило, що було за що зачепитися – кілька разів спливало ім’я Ангеррана де Кусі, історичної фігури, про життя якої мені відомо з книги «Далеке дзеркало: багатостраждальне 14-те століття» Барбари Такман. Також мені здається, що я трохи перенаситився середньовіччям і непогано було би знайти що-небудь про Темні віки і Відродження: перше пояснить появу середньовічного світогляду, а друге – перший крок до появи сучасного.
«Рыцарь и его дама сердца, герой ради любви – вот первичный и неизменный романтический мотив, который возникает и будет возникать всегда и всюду. Это самый непосредственный переход чувственного влечения в нравственную или почти нравственную самоотверженность, естественно вытекающую из необходимости перед лицом своей дамы выказывать мужество, подвергаться опасности, демонстрировать силу, терпеть страдания и истекать кровью, - честолюбие, знакомое каждому шестнадцатилетнему юноше»
«Так усталая аристократия смеется над собственными идеалами. Когда с помощью всех средств фантазии и художества она пышно нарядила и щедро украсила страстную мечту о прекрасной жизни, мечту, которую она облекла пластической формой, именно тогда она решила, что жизнь собственно, не так уж прекрасна. И она стала смеяться»
«Примечательно, что романтика святости во все времена в гораздо большей степени питалась действовавшими на воображение крайностями уничижения и воздержания, нежели выдающимися деяниями, определявшими рост религиозной культуры. Святым делали не церковно-социальные заслуги, как бы велики они ни были, но удивительное благочестие»
«Если окинуть взором франко-бургундский мир XV столетия, то вот каково будет основное впечатление: во всем царит какая-то мрачность, повсюду – варварская роскошь, причудливые и перегруженные формы, немощное воображение; таковы приметы духовного состояния Средневековья в период заката. При этом забывают, однако, что и здесь Ренессанс подступает со всех сторон; но он еще не господствует, он еще не может изменить основное настроение этой эпохи»

Немає коментарів:

Дописати коментар